Cílem předmětu je posluchačům/posluchačkám přiblížit současné pojetí teorií sociální práce. Předmět navazuje na Teorie sociální práce I. Důraz je kladen na reflexi významu jednotlivých teorií, všímání si jejich aktuálního uplatňování a potenciálu další aplikace v praxi sociální práce s různými cílovými skupinami, a seznámení se se srozumitelnými postupy aplikace teorií v praxi.
- Učitel: Slávka Karkošková
- Učitel: Lucie Průšová
V souladu s aktuálními přístupy ve speciální pedagogice seznamuje předmět se speciální pedagogikou jako oborem a jednotlivými dílčími disciplínami, a to: psychopedií, logopedií, surdopedií, tyflopedí, somatopedí a etopedií. Studenti jsou dále seznamováni s konceptem speciálně-pedagogické péče o osoby ohrožené sociálně patologickými jevy a se speciálně-pedagogickou andragogikou a gerontogogikou. Představen je také systém speciálně pedagogického vzdělání v České republice, a to včetně rámcového vzdělávacího plánu. V rámci jednotlivých témat je zvláštní zřetel kladen na využitelnost poznatků speciální pedagogiky v praxi sociální práce s různými cílovými skupinami.
- Tvůrci kurzu: Miroslav Barták
- Tvůrci kurzu: Alexandra Petrů
Cílem předmětu je posluchačům/posluchačkám přiblížit současné pojetí teorií sociální práce. Předmět navazuje na Teorie sociální práce I. Důraz je kladen na reflexi významu jednotlivých teorií, všímání si jejich aktuálního uplatňování a potenciálu další aplikace v praxi sociální práce s různými cílovými skupinami, a seznámení se se srozumitelnými postupy aplikace teorií v praxi.
- Učitel: Slávka Karkošková
- Učitel: Lucie Průšová
Předmět seznamuje studující s aktuální kategorizací duševních poruch a nemocí podle ICD-11, s jejich projevy a možnostmi intervence. U jednotlivých skupin poruch je zdůrazněno, jak se s nimi mohou sociální pracovníci setkat v praxi a proč je důležité, aby o nich měli základní znalosti. Součástí výuky je také reflexe významu podpory duševního zdraví, vnímání křehkosti lidské psychiky a destigmatizace duševních poruch a nemocí. Důležitým cílem je rovněž rozvoj schopnosti studujících orientovat se v dostupných zdrojích (organizace, aplikace, knihy, média, osvětové projekty) a kriticky posuzovat jejich kvalitu.
- Učitel: Slávka Karkošková
- Učitel: Lucie Průšová
Předmět seznamuje studující s aktuální kategorizací duševních poruch a nemocí podle ICD-11, s jejich projevy a možnostmi intervence. U jednotlivých skupin poruch je zdůrazněno, jak se s nimi mohou sociální pracovníci setkat v praxi a proč je důležité, aby o nich měli základní znalosti. Součástí výuky je také reflexe významu podpory duševního zdraví, vnímání křehkosti lidské psychiky a destigmatizace duševních poruch a nemocí. Důležitým cílem je rovněž rozvoj schopnosti studujících orientovat se v dostupných zdrojích (organizace, aplikace, knihy, média, osvětové projekty) a kriticky posuzovat jejich kvalitu.
- Učitel: Slávka Karkošková
- Učitel: Lucie Průšová
V souladu s aktuálními přístupy ve speciální pedagogice seznamuje předmět se speciální pedagogikou jako oborem a jednotlivými dílčími disciplínami, a to: psychopedií, logopedií, surdopedií, tyflopedí, somatopedí a etopedií. Studenti jsou dále seznamováni s konceptem speciálně-pedagogické péče o osoby ohrožené sociálně patologickými jevy a se speciálně-pedagogickou andragogikou a gerontogogikou. Představen je také systém speciálně pedagogického vzdělání v České republice, a to včetně rámcového vzdělávacího plánu. V rámci jednotlivých témat je zvláštní zřetel kladen na využitelnost poznatků speciální pedagogiky v praxi sociální práce s různými cílovými skupinami.
- Tvůrci kurzu: Miroslav Barták
- Tvůrci kurzu: Alexandra Petrů
Cílem předmětu je zprostředkovat studentům poznání reality sociální práce a sociálních služeb realizovaných formou terénní, pobytovou a ambulantní. Předmět se zaměřuje na specifika sociální práce a sociálních služeb v rámci jednotlivých forem poskytování. V rámci předmětu jsou coby vyučující zapojeny odbornice s mnohaletou zkušeností s praxí sociální práce.
- Tvůrci kurzu: Jan Vašat
Předmět si klade za cíl přestavit studentům obor sociální práce jako vědecký obor i jako profesi. V úvodu předmětu se pozornost zaměřuje na aspekty toho, jak se stát sociálním pracovníkem jako profesionál a co všechno musí sociální pracovník znát pro výkon sociální práce. Následně seznamuje studenty s legislativními a institucionálním základy sociální práce, základními koncepty oboru i používanou terminologií.
- Tvůrci kurzu: Michaela Hiekischová
- Učitel: Jan Hrubeš
Předmět si klade za cíl přestavit studentům obor sociální práce jako vědecký obor i jako profesi. V úvodu předmětu se pozornost zaměřuje na aspekty toho, jak se stát sociálním pracovníkem jako profesionál a co všechno musí sociální pracovník znát pro výkon sociální práce. Následně seznamuje studenty s legislativními a institucionálním základy sociální práce, základními koncepty oboru i používanou terminologií.
- Tvůrci kurzu: Michaela Hiekischová
- Učitel: Jan Hrubeš
Předmět nabízí studujícím výkladové rámce nutné pro porozumění tomu, jak je realizována česká sociální politika v rámci systému sociálního zabezpečení. Pozornost je věnována všem složkám sociálního zabezpečení. Dále je předmět zaměřen na vybrané sektorové sociální politiky a také diskusi vize a koncepce budoucnosti sociální politiky v ČR v kontextu českého členství v EU.
- Tvůrci kurzu: Miroslav Barták
- Tvůrci kurzu: Michaela Hiekischová
Cílem předmětu je seznámit studující se základními sociologickými kategoriemi, pojmoslovím a koncepcemi sociologie. Pozornost je zaměřena na pochopení struktury společnosti, významných společenských procesů a jevů. Studující získá znalosti nutné pro studium oborových sociologických disciplín, seznámí se s vývojem sociologického myšlení a vidění světa.
- Tvůrci kurzu: Jitka Laštovková
Cílem předmětu je seznámit studující se základními sociologickými kategoriemi, pojmoslovím a koncepcemi sociologie. Pozornost je zaměřena na pochopení struktury společnosti, významných společenských procesů a jevů. Studující získá znalosti nutné pro studium oborových sociologických disciplín, seznámí se s vývojem sociologického myšlení a vidění světa.
- Tvůrci kurzu: Jitka Laštovková
Cílem kurzu je naučit studenty vnímat pojmy menšiny a většiny jako kategorie nerovnosti, moci a sociální kontroly, poskytnout jim přehled možných způsobů uvažování o jednotlivých aspektech těchto pojmů.
- Tvůrci kurzu: Jitka Laštovková
Cílem předmětu je naučit studenty vnímat pojmy menšiny a většiny jako kategorie nerovnosti, moci a sociální kontroly, poskytnout jim přehled možných způsobů uvažování o jednotlivých aspektech těchto pojmů.
- Tvůrci kurzu: Jitka Laštovková
Cílem kurzu je naučit studenty vnímat gender jako analytickou kategorii i jako fenomén sociálně konstruující realitu. Předmětem uvažování nebude hodnocení, ale odkrývání přítomnosti genderových rozdílů a stereotypů v každodenním životě perspektivou jak makro, tak mikroúrovně.
- Tvůrci kurzu: Jitka Laštovková
Cílem předmětu je naučit studenty vnímat gender jako analytickou kategorii i jako fenomén sociálně konstruující realitu. Předmětem uvažování nebude hodnocení, ale odkrývání přítomnosti genderových rozdílů a stereotypů v každodenním životě perspektivou jak makro, tak mikroúrovně.
- Tvůrci kurzu: Jitka Laštovková
Cílem předmětu je seznámit studující se základními sociologickými kategoriemi, pojmoslovím a koncepcemi sociologie. Pozornost je zaměřena na pochopení struktury společnosti, významných společenských procesů a jevů. Studující získá znalosti nutné pro studium oborových sociologických disciplín, seznámí se s vývojem sociologického myšlení a vidění světa.
- Tvůrci kurzu: Jitka Laštovková