Předmět je věnován zásadním tématům systému sociální ochrany u nás a v mezinárodním srovnání. Témata předmětu se týkají aktuální debaty nejen ohledně konceptuálního uchopení problematiky sociální ochrany, minimálních standardů v této oblasti, správy a řízení systému, ale také výdajů, které jsou na systém sociální ochrany vydávány, včetně hodnocení jejich efektivity. Studenti si osvojí potřebné znalosti a dovednosti a zvýší své kompetence díky individuální i skupinové práci. Po absolvování předmětu budou schopni efektivně vykonávat sociální práci a zejména sociální poradenství v oblasti systému sociální ochrany, ale také kriticky reflektovat současnou situaci a navrhovat vhodná opatření pro budoucí rozvoj systému. Budou se rovněž orientovat ve zdrojích dat a budou schopni provést mezinárodní srovnání a aplikovat zahraniční poznatky na řešení domácích problémů, ale také využívat mezinárodní (Evropskou) komparaci pro anticipování rozvojových příležitostí v rámci systému sociální ochrany v České republice.
Předmět vede studenty k tomu, aby byli schopni navrhnout projekt výzkumu v oblasti sociální práce s pochopením významu otázek objektivity, reliability a validity. Na rozdíl od bakalářského studia musí studenti prokázat schopnost zasadit téma projektu do širších sociálních souvislostí a formulovat náměty na příslušná sociotechnická doporučení. V návaznosti na znalosti získané v bakalářském studiu učí studenty vhodnému výběru metod sběru empirických údajů s ohledem na základní principy kvantitativní a kvalitativní metodologie. Studenti dokážou data zpracovat, analyzovat, korektně interpretovat a prezentovat, a to v rovině popisu i hlubší analýzy souvislostí (včetně specifik výběrových postupů) a používat vícerozměrné analýzy.

Student se bude orientovat v základní odborné terminologii v oblasti obecné a ontogenetické psychologie a psychologie osobnosti a bude ji umět aktivně používat. Porozumí struktuře osobnosti člověka a vztahům mezi jejími jednotlivými složkami. Bude schopen identifikovat a analyzovat proměnné, které ovlivňují prožívání a chování, ale i vztah jedince k ostatním lidem (v rámci dyadického vztahu i malé sociální skupiny).

Cílem předmětu je posluchačům přiblížit komplexní opatření, která jsou předpokladem implementace trauma-informovaného přístupu do všech úrovní organizace. Posluchači mohou reflektovat, jak trauma-informovaný přístup ke klientům sociálních služeb napomáhá tomu, aby se cítili v bezpečí, akceptovaní a pochopení, a byli tak otevřenější ke spolupráci a k možnostem řešení jejich problému. Posluchači získávají náhled na to, že implementace trauma-informovaného přístupu je ve prospěch jak klientům, tak i pomáhajícím, přispívá k pocitu satisfakce z vykonávané práce, snižuje fluktuaci zaměstnanců, zvyšuje důvěryhodnost organizace v očích veřejnosti a má potenciál facilitovat také širší pozitivní sociální změny i na úrovní komunit.
Cílem předmětu je posluchačům zprostředkovat reflexi vybraných fenoménů, kterým sociální práce čelí v současné globalizované společnosti. Reflexe se opírá o soudobé teorie a přístupy sociální práce, mimo jiné také sociálně-ekologické teorie, feministické teorie a antiopresívní teorie. Prostředníctvím příkladů, týkajících se projevů jednotlivých reflektovaných sociálních fenoménů, se zvyšuje vnímavost posluchačů vůči těmto fenoménům a schopnost jejich identifikace v regionálním, národním i globálním kontextu. Předmět také facilituje schopnost posluchačů hledat vhodné kombinace teorií a metod sociální práce při adresovaní reflektovaných sociálních fenoménů.