Cílem předmětu je posluchačům zprostředkovat reflexi vybraných fenoménů, kterým sociální práce čelí v současné globalizované společnosti. Reflexe se opírá o soudobé teorie a přístupy sociální práce, mimo jiné také sociálně-ekologické teorie, feministické teorie a antiopresívní teorie. Prostředníctvím příkladů, týkajících se projevů jednotlivých reflektovaných sociálních fenoménů, se zvyšuje vnímavost posluchačů vůči těmto fenoménům a schopnost jejich identifikace v regionálním, národním i globálním kontextu. Předmět také facilituje schopnost posluchačů hledat vhodné kombinace teorií a metod sociální práce při adresovaní reflektovaných sociálních fenoménů.
Předmět vede studenty k tomu, aby byli schopni navrhnout projekt výzkumu v oblasti sociální práce s pochopením významu otázek objektivity, reliability a validity. Na rozdíl od bakalářského studia musí studenti prokázat schopnost zasadit téma projektu do širších sociálních souvislostí a formulovat náměty na příslušná sociotechnická doporučení. V návaznosti na znalosti získané v bakalářském studiu učí studenty vhodnému výběru metod sběru empirických údajů s ohledem na základní principy kvantitativní a kvalitativní metodologie. Studenti dokážou data zpracovat, analyzovat, korektně interpretovat a prezentovat, a to v rovině popisu i hlubší analýzy souvislostí (včetně specifik výběrových postupů) a používat vícerozměrné analýzy.